ערמונים: כיצד הם תורמים לבריאות?

עץ הערמון, שמקורו בטורקיה, עשוי להתנוסס לגובה של 25 מטרים, העלים שלו מוארכים ורחבים ואילו גזעו רב-היקף. בעוד שפרחי העץ הזכריים גדלים בחלקו העליון, פרחיו הנקביים נוטים לגדול בחלקו התחתון. פרי העץ הנו אגוז קליפתי הנפתח בהתאם לרמת הבשלת הפרי. מהפרי ניתן להכין מאכלים רבים ומגוונים במטבחים מכל רחבי העולם, החל מממרחים ומטבלים, קמח ערמונים ועד לקינוחים ייחודיים. ניתן למצוא מגוון ערמונים אך השכיח ביותר הוא הסוג האירופאי שניכר כי טעמו מתוק מיתר הסוגים. מעבר לזה, את הערמונים ניתן לרכוש כשהם קלופים ומוכנים לשימוש או בצורתם השלמה כולל קליפת הפרי.

כמה קלוריות יש בערמונים?

אמנם אגוזים ידועים כמאכלים עשירים בקלוריות, אך הערמונים לעומתם מכילים כמות קלוריות נמוכה ביחס ליתר האגוזים שבטבע. כמות הקלוריות בערמונים היא כ- 200 קלוריות ל- 100 גרם ואחוזי השומן המצויים בהם אינם גבוהים. אם אין באפשרותכם למדוד את כמות הערמונים באופן מדויק, כדאי לדעת כי כוס סטנדרטית המכילה 3.4 מתכולתה מהווה מדד לכמות של 100 גרם.

למה כדאי לאכול ערמונים?

הערמונים מכילים ערכים תזונתיים חיוניים במיוחד כמו ויטמין A, ויטמין B6, ויטמין C, אשלגן, סידן, אבץ, סיבים תזונתיים, חומצה פולית, חומצות אמינו ומגנזיום. הערכים התזונתיים הללו מסייעים למערכת העיכול ומעודדים פעולות מעיים, מחזקים את המערכת החיסונית, מעניקים לגוף אנרגיה לזמן ממושך הודות לפירוק הפחמימות האיטי שלהם, מיטיבים עם נראות העור, יעילים לשיפור בריאות הלב, בעלי תכונות אנטי דלקתיות (לכן עשויים לסייע לכאבי גרון), נוגדי דיכאון והם אף תורמים לחיזוק השרירים. אגב ויטמין C הנו רכיב חיוני המצוי בפרי, ותכולתו בערמונים מהווה 70% מצריכת הוויטמין המומלצת.

הערמונים הם מאכלים הנחשבים לבעלי ערך גליקמי נמוך, כלומר הם מאפשרים לווסת את רמות הסוכר בדם ולהימנע מעלייה מהותית ומסוכנת, כך שהם נהדרים עבור אנשים הסובלים מסכרת. יתר על כן, הם לא מכילים כולסטרול. לכן אין זה מפליא שערמונים מועילים לבריאות ומיטיבים עמה.

כדאי לקרוא: תותים: סגולות ויתרונות

ערמונים עם קליפה

כיצד משלבים את הערמונים בתזונה היומית?

מאחר והערמונים אינם גדלים בארץ, ייבואם נעשה באמצעות שקיות סגורות כשהם מגיעים אלינו קלופים ובשלים או שלמים. ניתן להכין מהם מרקים, להוסיף לאנטיפסטי, תוספות לסלט, רטבים לפסטה, מילוי לרביולי או קנלוני, תוספת לאורז ואף ניתן לאכול אותם כמו שהם, כנשנוש מול הטלוויזיה.

לפני שאתם ממהרים להוסיף את הפרי הייחודי לתזונה שלכם, וודאו שהוא טרי. אם רכשתם ערמון המכיל קליפה, וודאו כי אינו פגום למראית עין כמו גם מבריק. נסו להזיז את הערמון מצד לצד, ובמידה ואינו משמיע רעשים, מדובר בערמון טרי (ערמון מיובש ישמיע רעשים כשהפרי נוגע בקליפתו בעת ההזזה). ברכישת ערמונים שלמים יש לקלות אותם בתנור, אך טרם הקלייה רצוי לחרוץ את חלקם השטוח בצורת X, רק לאחר מכן ניתן להניחם בתבנית ולהכניס לתנור למשך חצי שעה (180 מעלות). לאחר זמן זה, תוכלו להסיר את הקליפה ביעילות ולהשתמש בערמון לצרכיכם.

 

ערמונים הם בין המאכלים היעילים עבור בריאות הגוף, הם עשירים ברכיבים חיוניים, מעניקים לנו מגוון רחב של יתרונות ויכולים להיות חלק ניכר בתזונה היומית שלנו.

 

נגישות
גלילה לראש העמוד